پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181612
مصرف بنزين صعودي شد
تاریخ انتشار : 1394/03/08 17:18:58
نمایش : 1294
با تصميم دولت يازدهم مبني بر تک نرخي کردن بنزين مصرف اين حامل انرژي روند صعودي به خود گرفت،اين در حالي است که با سهميه بندي بنزين آزاد مي توان مانع افزايش قاچاق سوخت شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، با تصميم دولت يازدهم قيمت بنزين در آخرين ساعات از سه شنبه 5 خردادماه تک نرخي شد.

افزايش 10 ميليون ليتري مصرف بنزين در چند ساعت

براين اساس هر ليتر بنزين به قيمت 1000 تومان به فروش مي رسد، اين تصميم دولت يازدهم در ساعات ابتدايي اين طرح موجب شد تا مصرف بنزين روند صعودي به خود گيرد و به گفته منابع غير رسمي از ميانگين حدود 70 ميليون ليتر در دو ماه گذشته يک شبه به حدود 80 ميليون ليتر در ساعات ابتدايي اجراي طرح تک نرخي کردن بنزين برسد؛ هرچند که هنوز زود است که بگوييم مصرف بنزين روند صعودي به خود خواهد گرفت و بايد حداقل يک يا دو ماهي صبر کرد تا روند مصرفف خود را نشان دهد.

براساس گفته هاي مديرعامل شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران براساس آخرين آمار در روز يکم خرداد ماه دو ميليارد و يکصد ميليون ليتر بنزين ٧٠٠ توماني در کارت سوخت خودروهاي سواري شخصي و موتوسيکلت ها وجود داشته است که دارندگان وسايل نقليه مي توانند اين سهميه را تا آخرين روز از شهريور ماه مصرف کنند .

از اين رو مردم براي آنکه بتوانند از حداکثر سهميه ذخيره شده بنزين 700 توماني خود تا پايان شهريور ماه استفاده کنند بايد به طور متوسط روزانه 17.5 تا 18 ميليون ليتر بنزين 700 تومان خريداري و مصرف کنند.

خريد اين حجم بنزين 700 توماني به طور روزانه قطعا منجر به افزايش مصرف اين فرآورده نفتي به ويژه در آستانه فصل تابستان و آغاز سفرهاي تابستاني و برون شهري مردم خواهد شد و اگر کنترل مصرف از سوي مسئولان شرکت ملي پخش صورت نگيرد قطعا بايد منتظر افزايش قاچاق بنزين به کشورهاي همسايه بود.

خبري سهميه اي بنزين که تکذيب و بعد تاييد شد

چند ساعت قبل از اجرايي شدن تصميم دولت يازدهم براي تک نرخي کردن بنزين رئيس اتحاديه جايگاه داران در خبري اعلام کرد قرار است بنزين آزاد نيز به صورت سهميه 500 ليتري عرضه شود، آنچه از اين خبر برداشت مي شد اين بود که فروش بنزين آزاد نيز سهميه اي خواهد بود اما دقايقي بعد داود عربعلي رئيس روابط عمومي شرکت ملي پخش اين گفته هاي بيژن حاج محمدرضا رئيس اتحاديه جايگاه داران بنزين را تکذيب کردو گفت قرار نيست براي بنزين آزاد سهميه اي در نظر گرفته شود و مردم مي توانند هر مقدار که بنزين نيازداشته باشند مصرف کنند!!.

به گزارش فارس، اما در دقايق ابتدايي طرح تک نرخي کردن بنزين مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام کرد 500 ليتر سهميه بنزين آزاد در کارتهاي سوخت شارژ شده است که به دليل مباحث نرم افزاري اين کار صورت گرفت.

وي با اشاره به اينکه پيش از اين با اتمام سهميه بنزين 700توماني امکان برداشت 300 ليتر بنزين آزاد بود، گفت: اکنون اين رقم به 500 ليتر افزايش يافته است؛ اين در صورتي است که بعيد است خودرويي در ماه بيش از اين رقم بنزين نياز داشته باشد.

حفظ سهميه مانع از قاچاق سوخت مي شود

اين گزارش اضافه مي کند در شرايط فعلي و با تصميم دولت که قيمت بنزين آزاد شده است اگر کنترلي بر مصرف صورت نگيرد بايد منتظر افزايش قاچاق اين حامل انرژي پرطرفدار در جهان بود زيرا با افزايش قيمت بنزين در ايران هنوز قاچاق بنزين به مرزهاي غربي و شرقي صرفه اقتصادي دارد، به همين دليل دولت بايد به دنبال راهکاري باشد که مانع از افزايش قاچاق سوخت شود. بهترين کار کنترل مصرف از طريق حفظ کارت هاي سوخت و تعيين سهميه براي بنزين آزاد است.

در پايان نيز دوباره تاکيد مي کنيم تصميم دولت يازدهم بر تک نرخي کردن بنزين قطعا منجر به افزايش مصرف بنزين خواهد شد، اما حفظ نظام سهميه بندي مي تواند مانع از افزايش قاچاق بنزين شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html